Samlex
Samlex Elogic 12-12 50A lader voor euro 5/6 wagens LiFePo4
Samlex Elogic 12-12 50A lader voor euro 5/6 wagens LiFePo4
Samlex

Samlex Elogic 12-12 50A lader voor euro 5/6 wagens LiFePo4

€479,00
Op voorraadLevertijd: Online op voorraad

Samlex Elogic 12-12 50A lader voor euro 5/6 wagens LiFePo4

Gebruiksaanwijzing Elogic 12-50 in PDF.

Tweede accu optimaal laden in uw voertuig? Laadt uw moderne Euro 5/6 dynamosysteem niet goed? De 50 ampere versie van de Elogic serie bevat geavanceerde elektronica en software die ervoor zorgt dat de dynamo in voertuigen met Euro 5 en Euro 6 emissienormering een tweede accu (semi tractie, huishoudaccu) systeem wel uitstekend kan opladen. Dit geavanceerde ontwerp houdt accu's in topconditie en minimaliseert uitval, dat resulteert in een maximale levensduur van de accu. Zolang de dynamospanning boven 10 volt blijft, doet de Elogic 12-12-50 zijn werk.

Geschikt voor voertuigen met een alternator/dynamo die ruim meer dan 50 ampere kan leveren. Levert uw alternator niet de piekstroom van 50 ampere dan zal de Elogic 'pendelen' en niet (goed) functioneren. 

Ook een prima oplossing voor het laden van Lithium accu's. Als een dergelijke accu direct wordt gekoppeld aan de dynamo kan de stroom te hoog oplopen waardoor uw dynamosysteem kan sneuvelen.

Deze Elogic is geschikt voor de volgende accutypes: Nat/conventioneel en varianten zoals calcium, Gel, AGM, LiFePo4 ('Lipo'). U schakelt het accutype in via zogenaamde dip-switches.

Rem-energie voor het laden van de accu: te laag voltage!

Euro 5/6 (bedrijfs)wagens hebben een aangepaste stroomvoorziening die ervoor moet zorgen de uitstoot (emissie) van schadelijke uitlaatgassen te reduceren. Dit gebeurt door rem-energie op te slaan in de startaccu. Om restcapaciteit in de startaccu over te houden voor het opslaan van deze energie, zal de spanning van de startaccu mogen dalen tot circa 12,4 volt. In oudere wagens zorgt een dynamo ervoor dat de laadspanning 14,4 volt is. In Euro 5/6 wagens mag de dynamospanning echter dalen tot wel 11,5 volt.

 

Regelen is noodzakelijk

Wordt nu een huishoudaccu aangesloten, dan zal deze dus met een veel te lage spanning worden geladen waardoor deze niet vol komt. Verder wordt er bij het remmen een laadspanning gegenereerd die juist hoger is dan 14,4 volt. Dit is te hoog, zeker voor gel- en AGM huishoudaccu's.

 

Samlex Elogic lader

De Elogic laadserie van Samlex pakt bovenstaande problemen aan, waardoor u toch een tweede accu kunt monteren in uw auto. Onafhankelijk van de dynamospanning levert de Elogic lader een voorgeprogrammeerde laadspanning en -stroom aan de tweede accu.

De Elogic zal maximaal 50 ampère stroom leveren bij een 12 volts systeem, afhankelijk van het laadstadium van de tweede accu. Na een boostlading (snelladen) zal de lader automatisch in float (druppelen) gaan, waardoor de tweede accu nooit overladen wordt. Dit alles onafhankelijk van de hoogte van de dynamospanning.

 

Automatisch stoppen met laden

Uiteraard wilt u niet dat de Elogic uw startaccu blijft leegtrekken als u uw voertuig heeft gestopt. Er zijn 2 mogelijkheden. De standaardmanier is dat de Elogic blijft doorladen totdat de startaccu-spanning daalt tot 12,4 volt. Daarna stopt hij en kan het voertuig altijd weer worden gestart. Een andere mogelijkheid is dat u de Elogic automatisch uitschakelt zodra een stuurspanning wegvalt. De stuurspanning kan worden aangebracht via een draad vanaf het startcontact of via het motorloopsignaal (specifiek voor een voertuig, raadpleeg eventueel een automonteur). Het in- en uitschakelen van deze laatste optie gaat via een zogenaamde dip-schakelaar.

 

Aanluiting voor Battery Management Systeem (BMS)

Om de Elogic 12-12-50 in standby te forceren kan ook gebruik worden gemaakt van de BMS-aansluiting. Een Battery Management Systeem kan onderdeel zijn van een Lithium accu. In deze modus stopt de lader met laden, maar de interne circuits blijven actief om het laden te hervatten zodra dit opnieuw is toegestaan.

Met deze mogelijkheden vormt de Samlex Elogic 12-12-50 een naadloos integrerende oplossing om zo effectief mogelijk uw tweede accu op peil te houden.

Lees hier de uitgebreide Nederlandstalige handleiding.


Specificaties

Ingangsspanning bereik: 10-16 volt DC
Uitgangsspanning: 10-16 volt DC
Maximale uitgangsstroom: 50 ampere
Maximale ingangsstroom: 60 ampere
Laadkarakteristiek: 3-traps IUoUo, temperatuurgecompenseerd met bijgeleverde temperatuursensor
Stroomverbruik (inactief): <0,25mA
Stroomverbruik (no load, standby): <35mA
Geschikt voor batterijtypes (instellen via dip-switches of software): Nat/conventioneel, Gel, AGM, LiFePO4 ('Lipo')
IP rating: IP-21
Koeling: convectie en ventilator
Aanbevolen zekering input: 70-90A
Aanbevolen zekering output: 60-80A
Minimaal aanbevolen alternator/dynamospanning: 60 ampere
Bescherming: te hoge/lage ingangsspanning, te hoge temperatuur, kortsluiting uitgang, verkeerde polariteit input en output
LED indicatoren op unit: input status, output (laad-) status, error
Standaard compliantie: EMC: 2014/30/EU, Low voltage directive: 2014/35/EU, RoHS: 2011/65/EU, Automotive: EN50498 („E“ pending)
Input/output connectors: M6. 3 stuks M6 kabelogen worden bijgeleverd.
Aanbevolen kabeldikte naar beide accu's: minimaal 16mm2
Werktemperatuur: -20 tot +60 gr. Celcius
Opslagtemperatuur: -30 tot +70 gr. Celcius
Afmetingen: 17 x 12,8 x 7 cm
Gewicht: 1,2 kg