Dyno Lood Koolstofvezel accu's

KOOLSTOFVEZELTECHNOLOGIE IN ACCU’S


Dyno Battery maakt als enige fabrikant ter wereld gebruik van koolstofvezeltechnologie. Hierbij zorgen koolstofvezels (Crystal Carbon Fibre) in negatieve platen voor het verbeteren van geleiding. Daarnaast zorgt het in de positieve platen voor het verkrijgen van ‘speciale eigenschappen’.

In lood-zuuraccu’s wordt tevens door elke andere fabrikant amorf koolpoeder (carbon black) toegevoegd. Dit gebeurt in het negatief actief materiaal om formatie (eerste lading) van de accu mogelijk te maken.

De drie voordelen van het door Dyno toegepaste Carbon Fibre:

MEER MECHANISCHE STEUN
Koolstof in de vorm van vezel is qua structuur gelijk aan polyestervezel die ook aan de actieve massa wordt toegevoegd. Het resultaat is dus een extra wapening waaraan, met name de positieve actieve massa, zich kan vastgrijpen. Dit gebeurt echter zonder dat het zwellen en krimpen van het actief materiaal tegengegaan wordt. Hierdoor wordt een langere levensduur bij cyclisch gebruik verkregen zonder capaciteitsverlies.

TOENAME GELEIDING
De elektrisch geleidende koolstofvezels vormen additionele geleidende knooppunten tussen de actief materiaal deeltjes. Dit resulteert in een eenvoudiger laadgedrag. Onder lading is, bij gelijke spanning, de stroomopname 5% beter dan bij conventionele accu’s.

Daarbij komt dat de zeer sterk geordende structuren van koolstofatomen maken dat de kristallijne koolstofvezel zeer goed bestand is tegen oxiderende invloeden tijdens de lading van de accu. De werking van de koolstofvezel blijft dan ook tot aan einde levensduur behouden.

TRANSPORT VAN IONEN DOOR DE SULFAATBARRIÈRE
Carbon Fibre maakt een proces genaamd “Ion Pumping” mogelijk. Bij dit proces transporteert de koolstofvezel het restant negatieve sulfaationen naar het interieur van volledig met sulfaat bedekte platen. Er is daardoor geleiding in de accu mogelijk waardoor deze toch geladen kan worden.

Het transport van ionen wordt geïnitieerd door polarisatie. In een aantal laboratoriumexperimenten hebben accu’s, met Carbon Fibre, drie maanden kortgesloten gestaan en zijn vervolgens geladen. Het resultaat waren succesvol te laden batterijen zonder capaciteitsverlies.

TOEPASSING
De koolstofvezeltechnologie wordt onder andere toegepast in de Dyno Lead Carbon serie.